Aquest dimarts s’ha aprovat provisionalment la taxa de tractament del Consorci de Residus per al 2018. El preu per als veïns i veïnes, s’ha congelat, no hi ha cap augment, es manté el que es va aprovar l’any passat.

En quant als comerços, s’han modificat els trams, per la qual cosa, és més progressiva i als xicotets els baixarà i molt en comparació al que han pagat al 2017.

Tot i així, encara serà millorable i de ben segur que en els pròxims anys la podrem intentar fer més justa i progressiva, però s’ha de reconèixer que és una bona ordenança.

El text que s’ha aprovat provisionalment (ara hi ha un període d’un mes per a presentar al·legacions que hauran de ser resoltes), inclou totes i cadascuna de les reivindicacions que l’Associació de Comerços de Xilxes va fer al desembre passat, quan es va aprovar la taxa que s’aplica enguany.

Des de finals de l’any passat, i durant el primer trimestre d’aquest 2017, són moltes les crítiques que he rebut en la meua persona perquè jo vaig ser un dels que va votar sí a l’augment de la taxa que totes i tots hem patit. Ho vaig fer i ho tornaria a fer; perquè ho vaig fer amb coneixement del que votava i amb la responsabilitat que comporta ser càrrec públic, que no populista.

Les crítiques a les que faig menció han vingut principalment de dos partits, un que està a l’oposició i un altre que es creu eterna oposició. Del segon ho puc entendre, ja estan còmodes en eixe escenari i no aspiren a molt més; dels primers, una irresponsabilitat desmesurada ja que han sigut els causants d’haver tingut que fer pujades de taxes tant dràstiques i dramàtiques com les que vam haver de dur a terme l’any passat, i lo bo és que ho sabien, per això la Diputació es va abstindre.

Quede clar que els vora tres milions d’euros de forat que hi ha al consorci, no vol dir que s’hagin desviat a interessos personals del Partit Popular, o al menys jo no ho pense.

Per què es produeixen els vora tres milions d’euros de deute que s’han de pagar a l’empresa concessionària i que han ocasionat tot aquest malestar? Doncs en poques paraules es produeixen perquè a l’hora d’anar amortitzant les instal·lacions del consorci que l’empresa va construir i pagar de la seua butxaca i que van pujar més de 30 milions d’euros; el consorci, que som tots els municipis, una part de les anualitats no les hem anat pagant generant en el pas del temps aquest deute que sí o sí s’ha de regularitzar amb l’empresa.

Si des del primer dia de posada en marxa de la planta, s’hagueren fet bé les coses, tot això no haguera passat. I els municipis eren coneixedors, sobre tot els del Partit Popular que en aquell moment eren els que governaven el Govern Valencià, la Diputació de Castelló i la majoria de pobles que per acció o omissió van fer aquesta fugida endavant.

Per això, quan alguns d’aquests alcaldes han dit públicament que em vaig posicionar en contra dels pobles, el que realment fan es denotar la seua ignorància

Enguany, l’ordenança que s’ha aprovat, encara que millorable, ve fruit d’un consens molt més ample.